Darovi iz Kine

Davanje poklona u Kini je gotovo pa ceremonija. Kinezima je iznimno važno ne samo sadržaj poklona, već kako su umotani i način na koji se poklanjaju. Vrijedno je naučiti kineski savoir-vivre za poklone, tako da osoba koju smo darivali zapravo zna prepoznati naše namjere. U Aziji je posebno naglašena vrijednost darivanja i smatra se jednim od način građenja dobrih privatnih i poslovnih odnosa.

Kineska je kultura puna simbolizma. Kineski narod okružio se simbolima – u kući i na poslu. Među njima se nalaze slike zmajeva koje su simbol sreće, ali i mira u kući. Kao poklon jako su dobre figurice žabe koja sjedi na hrpi novčanica i to označava našu želju za dobrostanjem osobi koja ga prima. Dvije ribe simboliziraju prosperitet. Uz životinjske simbole, Kinezi imaju i „sretne figurice“, npr. stariji čovjek koji drži breskvu, što predstavlja dugovječnost. Breskva je uvijek dobar poklon jer osim što je simbol dugog života, povezuje se s mladošću i svejžinom. U Kini često daruju hranu u obliku košara s voćem, gljiva, kolačića i skupih čajeva. Ako odlučite pokloniti vino, dodajte vadičep, zato što se u Srednjem Kraljevstvu jako cijeni praktičnost. Poklon koji će definitivno zadovoljiti Kineze su društvene igre – kineski šah, mahjong. U Kini, pošto je pušenje česta navika, poklon u tom smislu će naići na pozitivnu reakciju.

Povremeni darovi

Ako ste pozvani na kinesko vjenčanje, vrijedi kupiti buket ljiljana, orhideja ili božura, oni se smatraju cvijećem sreće ili darujte ukrasne bambuse. Ljiljani simboliziraju brak od 100 godina, a bambusi uspjeh na radnome mjestu. Dar koji se uvijek najradije prihvaća je... crvena omotnica s bankovnim čekom. Crveno znači da nekome želite sreću. Bitno je da su bankovni čekovi novi i neizgužvani. Iznos novca treba biti zaokružen i barem treba pokriti troškove koje su mladenci utrošili na organizaciju svadbe po osobi. Trudnice se u Kini isto daruju. Najpopularniji poklon je košara voća longana i lotosove sjemenke. Kombinacija njihovih imena na kineskom jeziku označava želju da spol djeteta bude muški. Novorođenče se daruje crvenom omotnicom, naravno, s odgovarajućim sadržajem. 

„Crna lista“ poklona

„Crna lista“ poklona u Kini, odnosno – pokloni koje treba izbjegavati kada su u pitanju Kinezi. Sat je na prvom mjestu, on se smatra simbolom koji predstavlja odbrojavanje vremena, dana i sati do smrti i povezuje se s njenim štovanjem. Ručnici i maramice imaju slične poveznice sa smrću, jer se najčešće koriste na sprovodima. Visoko mjesto na ljestvici zauzimaju i oštri i nazubljeni predmeti (škare, noževi, alat) koji, prema feng shui-u označavaju lošu energiju i vode raskidanju veza. U ovoj „oštroj“ kategoriji mjesto zauzimaju ruže koje imaju trnje. Slične asocijacije, koje se tiču raskidanja veza, imaju različite vrste ogledala koji simboliziraju krhkost, ali nose i stigmu privlačenja zlih duhova. Loša ideja je darovati Kinezima kišobran. To je najvjerojatniji znak da neće biti slijedećeg susreta. Darivanje cipela ima slično značenje prethodnom – znak odlaska. Darivanje zelenog šešira može upućivati na nevjernost žene. Dar dobrodošlice u Kini je hrana – osim breskve koja u tom slučaju znači rastanak. Negativnu konotaciju ima cvijeće, već spomenute ruže i krizanteme.

Simbolika brojeva

U Kini se veliko značenje pridaje upravo njima, odnosno u količini poklona. Zabranjena brojka je 4 – njeno ime na kineskom zvuči slično kao riječ“smrt“. U tom slučaju bitno je napomenuti da se neki samoglasnici kod Kineza, iako se razlikuju u karakteru, izgovaraju jednako. To ima za posljedicu da mnoga imena, iako se povezuju s tipičnim europskim imenima imaju negativno značenje za Kineze. S druge strane, kada se radi o novčanim poklonima, iznos koji  je višekratnik broja 8 je dobrodošao. Taj broj, u Kini simbolizira prosperitet. Osim toga, u Kini su parni brojevi općenito povezani s uspjehom. Stara kineska izreka kaže: „Blagoslovi dolaze u paru.“, zato se pokloni u parnom broju puno više cijene.  

Nije samo dar bitan

 U kineskoj je kulturi velika pažnja posvećena umatanju darova. Ne bi se trebalo umatati u bijeli, crni ili plavi papir. Također, i pokloni u tim bojama su zabranjeni. Isto kao i bijelo cvijeće. Ono kineze podsjeća na nesreću, pogrebe i oplakivanje pokojnika. S druge strane, jarke i sretne boje koje su dozvoljene su – zlatna, žuta, rozna i zelena. Posebno mjesto u kineskoj simbolici ima crvena – povezuje se sa željama sreće i prosperiteta. Zamatanje poklona u crveno će definitivno ostaviti pozitivan utisak u očima Kineza. Zanimljivo, prema Kinezima, na poklone nije pristojno vezati mašnu.   

Poslovni pokloni

U poslovnim pregovorima pokloni su dobrodošli, ali... nakon uspješnih pregovora ili potpisivanja ugovora. U svim ostalim situacijama može se prepoznati kao mito. Poslovnom partneru treba unaprijed ukazati na to da ste mu voljni pokloniti nešto, kako biste ga iznenadili jer se Kinezi ne vole naći u nezgodnoj situaciji. Kod poslovnih kontakta najprikladniji pokloni su mali praktični dodaci povezani s tvrtkom ili sa zemljom iz koje doalzimo. U Kini je manje riskantno pokloniti nešto kompaniji, nego šefu. Ako udlučite darivati privatnu osobu, bitno je obratiti pozornost na cijenu poklona. Najbolje je koristiti pravilo „zlatne namjere“ – prejeftino može povrijediti, a preskupo se može povezati s potkupljivanjem. Najbolji poklon u poslovnoj situaciji, uz prije spomenute dodatke bi bila kemijska olovka, foto album ili alkohol, ali treba paziti na to da su „brandirani“. Takvi se pokloni u Kini smatraju sinonimom višeg statusa. No, nemojte dvaputa poklanjati isti poklon. Kinezi i poziv na ručak ili večeru smatraju poklonom. Dar se poklanja iz dvije ruke i prima se s dvije ruke. Kod Kineza je uobičajeno da se dar odbija 3 puta i tada je potrebno inzistirati. Morate biti spremni i na to da će vam biti zahvalni na demonstrativan način. Poklon u Kini znači i da će vam se odužiti, i to već idući put kada se sretnete. Ako se susret ne dogodi, šalju pismo zahvale. Ne bi trebali otpakiravati poklon u javnosti, već u privatnoj kući, osim ako niste za to prethodno dobili dopuštenje od osobe koja vam ga je poklonila.